Hóvirágkutatás - A Miroslav Krleza Horvát Iskolaközpont hivatalos honlapja

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Projektek

Globális felmelegedés, kutatásalapú tanulás, hóvirágkutatás

Áder János, a Magyar Köztársaság elnöke, nem véletlenül hangsúlyozza minden lehetséges alkalommal, hogy korunk legnagyobb kihívása a klímaváltozás. Nagyon sok gondunk és bajunk ebből származik. Ennek ellenére kevés olyan oktatási program van, mely a jelenséget élményszerűen hozza közel a tanulókhoz. Ez részben érthető, mert a tanárok tanórákban gondolkodnak, a természet évtizedekben változik. Ezt az ellentmondást próbáltuk áthidalni akkor, amikor nem 1 tanórához, hanem legalább 1 évre, de inkább 5 évre terveztünk egy kísérletet. Azt próbáljuk érzékeltetni a diákjainkkal, hogy a tavaszi felmelegedést időtlen idők óta elsőként érzékelő hóvirágok hogyan viselkednek kora tavasszal, a globális klímaváltozás idején. A hóvirágok génjeikben őrzik a felmelegedés érzékelését. Abban reménykedünk, hogy azok a tanulók, akik részt vettek (vesznek) ebben a 2018- 2020 között folyó munkában, sokkal jobban át fogják érezni a globális felmelegedés okozta változások lényegét, mint akik csak alkalmanként hallottak róla. Területileg Magyarország észak-nyugati szélén lévő 2 szombathelyi iskolát és az ország dél-keleti részen lévő pécsi 2 iskolát választottuk a kísérlet telepítésére . Ezek közül a jelenlegi pályázatban a következő iskolák szerepelnek:

  1. Cserepka János Baptista Általános Iskola, Középiskola és Sportiskola, Pécs, PÉC-1
  2. Miroslav Krleža Horvát Iskolaközpont, Pécs, PÉC-2
  3. Kanizsai Dorottya Gimnázium, Szombathely; SZO-1

Ezekben az iskolákban kerültek telepítésre a genetikailag azonos (klónozott) hóvirágokból – élő érzékelőkből, azaz bioszenzorokból – és digitális műszerekből álló kísérleti rendszerek. A rendszer biológiai része, a Galanthus-kitt G-KITT) 4-6 hóvirág-klónból áll (ezeknek „fajta”-nevük van, pl. „ANNA”, „ELVIRA” stb.) és mindegyik klón 3-5 hagymát tartalmaz. Ezek a klónok különböző (nem védett) hóvirágokhoz tartoznak, már évtizedek óta kerti termesztésben vannak és dísznövényeknek számítanak. A műszaki (meteorológiai) rész teljesen új és eredeti. Ez egy kimondottan ennek a pályázatnak készült Automata és Autonóm MikroMeteorológiai állomás (AAMMA), mely digitális műszereket (talajhőmérő, talajnedvességmérő, léghőmérő), egy napelemet, egy akkumulátort, és egy távközlési rendszert tartalmaz. Ezt a rendszert 2018 novemberében kezdtük el telepíteni, és egyelőre 2019. június 30-ig figyelik a csapatok. A 2018-2019 közötti időszak a szó legszorosabb értelmében is kísérleti periódus volt, és a folytatásról a projekt lezárása után fogunk dönteni. A jelen tervmunka egy olyan nemzetközi együttműködésnek – Galanthus Global Warming Project * GGW2015-2020HGF * Hóvirágok és a Globális Felmelegedés – része, melyben a Kárpát-medence 8 országának  (AU, HR, HU, RO, SK, SL, SR, UA) több mint 20 iskolájába, valamint Budapest, Vácrátót, Róma és Helsinki egyetemi botanikus kertjeibe telepítettük és figyeljük ma is több kevesebb sikerrel ugyan ezeket a G-KITT-eket. További részletek a hivatkozásokban (Andrik É. et al. 2015, Gerner G., 2012, Halász G., 2004, Horváth E., 2015, Molnár H. et al.  2012,  Odor Sz., 1997, Orbán E. 2002, Simon K. 2003, Szabó T.A. 1974/1977, Szabó T.A. 1991, Szabó T.A. 2015, Szikura J. 2014, Szokoli A. 1999)


Miroslav Krleža Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz