Iskolánk története

A pécsi horvát iskolánkat az 1952/1953-as tanévben alapították, bár jezsuiták már 1722-ben létrehoztak egy Horvát Iskolát a városban, ahol horvát és magyar nyelven folyt az oktatás. Azonban a horvát nyelvű oktatás folyamatosságáról csak 1952-től beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy ebben a tanévben ünnepeljük iskolánk fennállásának 70. évfordulóját.

A Miroslav Krleža Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, ahogy az intézményt ma nevezik, a magyar oktatási rendszer szerves része. Az évforduló alkalmából érdemes lenne megemlékezni azokról a kezdetekről, amikor néhány önzetlen egyén nemes célt tűzött ki maga elé: a pécsi Horvát Iskola megalapítását. Ez azután történt, hogy megnyílt a Horvát Tanítóképző, és 1952-ben maguk a tanítók járták a horvát településeket, hogy meggyőzzék a szülőket, írassák gyermekeiket a Horvát Iskolába. Ebben az önzetlen, úttörő munkában különösen három tanító jeleskedett: Čepelsigeti Marija, Temun Marija és Nedučin Dragutin. Az ő önzetlen és fáradságos munkájuk meghozta a gyümölcsét, és 1952-ben megnyílt a Horvát Iskola, horvát oktatási nyelvvel, körülbelül hetven diákkal és nyolc tanárral a mai Leöwey Klára Gimnázium épületében, a Szent István téren. Mivel ugyanebben az épületben működött egy magyar gimnázium is, a Horvát Iskola csak délután használhatta az osztálytermeket.

Az iskola szinte a kezdetektől rendelkezett integrált kollégiummal, és az első évben a kollégium a Kulich Gyula (ma Papnövelde) utcában működött. Már a következő, 1953-as évtől 1974-ig az iskola és a kollégium egy épületben működött a Fürdő utca 1. szám alatt, ez az épület 1983-tól 1997-ig kizárólag kollégiumként funkcionált. 1974 és 1983 között az iskola a szomszédos Bercsényi utcába költözött. 1983-ban, amikor az első gimnáziumi osztály is elindult, az iskola a mai helyére, a Szigeti út 97. szám alá költözött. 1997 és 2005 között a kollégium a Dr. Heim Pál utca 4. szám alatti bérelt épületben működött. Az idők során nemcsak az intézmény helyszínei, hanem az elnevezései is változtak:

  • 1952-től Délszláv Állami Általános Iskola,
  • 1962-től Állami Általános Iskola szerbhorvát oktatási nyelvvel,
  • 1980-tól Horvát-szerb Általános Iskola és Diákkollégium,
  • 1983-tól Horvát-szerb Általános Iskola és Gimnázium,
  • 1988-tól Horvát-szerb Általános Iskola, Gimnázium és Diákkollégium „Miroslav Krleža”,
  • 1992-től Horvát Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium „Miroslav Krleža”,
  • 2000-től Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium „Miroslav Krleža”.

Az elmúlt 70 év alatt intézményünk többfunkciós intézménnyé fejlődött, melynek részei az óvoda (2000 óta), az általános iskola, a gimnázium (1983 óta) és a kollégium. Míg kezdetben a kollégiumban csak általános iskolások laktak, az elmúlt húsz évben már kizárólag gimnazisták lakják, néhány kivétellel.

Az iskola teljes programja a magyarországi horvát értelmiség képzésének célját szolgálja, miközben annak előremutató céljait fenntartotta, szerényebb oldalait pedig új tartalmakkal gazdagította. Ezek célja, hogy kiegyenlítsék a különböző közegből érkező, különböző családi háttérrel rendelkező, különböző horvát nyelvtudással rendelkező tanulók esélyeit.

A Miroslav Krleža Horvát Iskola az utóbbi években egyre több diákot vonzott, akik figyelemreméltó eredményeket értek el regionális és országos tanulmányi, kulturális és sportversenyeken.

Az iskola szoros kapcsolatokat épített ki horvátországi kulturális és oktatási intézményekkel, és megünnepelte 45 éves együttműködését az eszéki Vijenac Általános Iskolával, 35 éves kapcsolatát a zágrábi Kaptalan téri „Miroslav Krleža” Általános Iskolával, valamint 25 éves partnerségét a zágrábi IV. Gimnáziummal. A horvát oktatási nyelvű alsó tagozatos tanítás, a kétnyelvű programra való fokozatos áttérés, két idegen nyelv oktatása, a harmadik osztálytól bevezetett informatika, a minőségi zenei és képzőművészeti nevelés, a kiemelt testnevelés és egészségnevelés, valamint a népi szokások és folklór megismertetése mind garantálják az iskola programjának egyediségét.

A Miroslav Krleža Horvát Iskola, amely 70 éves fennállása alatt számos szervezeti és egyéb változáson ment keresztül, külsőségeiben megszépült és modernizálódott, de szellemében ugyanaz maradt. Az alapításkor három lelkes tanár önzetlen munkája volt döntő fontosságú, és azóta is kiemelkedő jelentőséggel bír a hosszú ideig igazgatóként tevékenykedő Győrvári Gábor áldozatos munkája, aki az elmúlt hetven év csaknem felében fáradhatatlanul dolgozott az intézmény fejlesztésén és korszerű, de hagyományai által továbbra is felismerhető iskola kialakításán.