Globális felmelegedés, kutatásalapú tanulás, hóvirágkutatás
Áder János, a Magyar Köztársaság elnöke, nem véletlenül hangsúlyozza minden lehetséges alkalommal, hogy korunk legnagyobb kihívása a klímaváltozás. Nagyon sok gondunk és bajunk ebből származik. Ennek ellenére kevés olyan oktatási program van, mely a jelenséget élményszerűen hozza közel a tanulókhoz. Ez részben érthető, mert a tanárok tanórákban gondolkodnak, a természet évtizedekben változik. Ezt az ellentmondást próbáltuk áthidalni akkor, amikor nem 1 tanórához, hanem legalább 1 évre, de inkább 5 évre terveztünk egy kísérletet. Azt próbáljuk érzékeltetni a diákjainkkal, hogy a tavaszi felmelegedést időtlen idők óta elsőként érzékelő hóvirágok hogyan viselkednek kora tavasszal, a globális klímaváltozás idején. A hóvirágok génjeikben őrzik a felmelegedés érzékelését. Abban reménykedünk, hogy azok a tanulók, akik részt vettek (vesznek) ebben a 2018- 2020 között folyó munkában, sokkal jobban át fogják érezni a globális felmelegedés okozta változások lényegét, mint akik csak alkalmanként hallottak róla. Területileg Magyarország észak-nyugati szélén lévő 2 szombathelyi iskolát és az ország dél-keleti részen lévő pécsi 2 iskolát választottuk a kísérlet telepítésére . Ezek közül a jelenlegi pályázatban a következő iskolák szerepelnek:
- Cserepka János Baptista Általános Iskola, Középiskola és Sportiskola, Pécs, PÉC-1
- Miroslav Krleža Horvát Iskolaközpont, Pécs, PÉC-2
- Kanizsai Dorottya Gimnázium, Szombathely; SZO-1